Marie Claire cikk – 2013. július 22.
Fából vaskarika lenne, ha valaki hasznot szeretne hajtani egy jótékony céllal alakult cégből? Vajon lehet egyszerre társadalomtudatos és nyereséges egy hazai vállakozás? Igaz, jelentős befektetést igényel, de a szállodatulajdonos, a dizájner és az egykori termelésvezető is azt mondja, a szociális biznisz kifizetődő.
„Amikor elkezdtük, még nem hívtuk magunkat társadalmi vállalkozásnak, bár a tevékenységünk ugyanez volt – meséli Jakab Áron, a Bárka Műhely dizájnere és vezetője. 26 értelmi sérült alkalmazott dolgozik az itteni gyertyaöntő, papírmerítő, fa-, szappan- és szövőműhelyekben. Kezdetben lakóotthont nyitott az alapítvány, amely később terápiás célú foglalkoztató tevékenységbe is kezdett. A műhely azzal kapott lendületet, hogy Jakab Áron annak idején Moholy-Nagy-ösztöndíjasként a termékek dizájnjával kezdett foglalkozni. Azóta egymást követik a változások: profiltisztítás, termékfejlesztés, célcsoport-meghatározás – csupa olyasmi, amit az üzleti életből egy fejlesztő csapat segítségével megtanultak. Létrehoztak egy márkát, a fruit of care-t, amely már igazán a piaci keresletre épül. „Két éve fejlesztjük a márkánkat, szeretnénk, ha tíz éven belül régiószerte ismert lenne, és több tucat más szervezet is csatlakozna hozzánk. Most leginkább a nagyobb cégekre nyitunk a termékeinkkel: ha ők megveszik azokat, nemcsak teljesítik vállalt kötelezettségeiket, de jól is tudják kommunikálni társadalomtudatosságukat” – meséli Áron, én pedig újból elcsodálkozom, mennyire egyszerű, logikus, organikusan fejlődő és hiteles tud lenni egy-egy ilyen vállalkozás.